Kemahiran Penting Kepada Graduan Masa Depan


PENGENALAN


Dalam persaingan dunia kerjaya yang kian mencabar, ramai pihak beranggapan sudah cukup jika graduan hanya mempunyai kelayakan akademik serta beberapa kemahiran tertentu. Bakal graduan yang bakal menamatkan pengajian akan menghadapi kesukaran dalam mencari pekerjaan, seangainya mereka kurang menguasai pelbagai kemahiran yang perlu ada dan perlu dikuasai oleh bakal graduan ketika berada di institusi. Bagaimanapun, menurut kajian yang dijalankan oleh badan bukan kerajaan, ia mendapati selain mempelbagaikan kemahiran diri, penting graduan atau bakal graduan mempunyai lebih kemahiran lain. Pembangunan pelajar bukan hanya dilihat kepada pencapaian akademik yang cemerlang tetapi mempunyai kemahiran dan kualiti yang diperlukan oleh industri dan pasaran pekerjaan. Apatah lagi budaya persaingan dalam konteks pekerjaan sama ada dalam bidang swasta atau kerajaan semakin tinggi dan seringkali menjadi punca graduan menganggur. Secara amnya, bakal graduan perlu menitik beratkan beberapa kemahiran yang perlu dikuasai ketika berada di kampus, agar dapat berdepan dengan cabaran dalam mencari pekerjaan, seterusnya mampu melahirkan modal insan kepada negara. Terdapat beberapa kemahiran yang akan dinilai oleh majikan-majikan yang ingin mengambil para bakal graduan menjadi pekerja.



KEMAHIRAN KEPIMPINAN


Kemahiran kepimpinan ini perlu dikuasai oleh bakal graduan dan ia tidak semestinya mengenai seseorang yang berkuasa mengarah orang lain dan. Sebaliknya, ia adalah nilai yang penting dalam memupuk kerjasama, berusaha ke arah matlamat yang sama dan bertindak sebagai pemimpin dalam apa-apa peranan yang ditanggung, tidak kira sama ada ia memenuhi definisi klasik pemimpin. Sebagai pemimpin juga, mereka perlu menunjukkan potensi dalam motivasi serta member sokongan / dorongan kepada rakan sekerja yang akan bekerja bersama mereka kelak. Ia juga perlu menjadi seorang yang bertanggungjawab, amanah dan patuh kepada arahan yang diberi. Kemahiran ini juga sebenarnya telah dipupuk ketika mereka menuntut di sekolah di kalangan pelajar, samada secara langsung atau tidak langsung. Perkara yang penting di dalam sikap kepimpinan ini, bakal graduan perlu tahu tentang tugasan yang diterima serta melaksanakan tugasan yang diberi dengan baik, menentukan tarikh akhir tugasan serta menunjukkan kepimpinan dengan memberikan contoh yang baik kepada orang lain atau rakan sekerja yang lain.



KEMAHIRAN BERKOMUNIKASI


Kemahiran ini merupakan kemahiran asas yang perlu diutamakan kerana majikan akan meneliti dan menguji graduan sama ada kemahiran komunikasi mereka adalah benar pada tahap yang diingini. Apabila penguasaan kemahiran komunikasi ini dapat dikuasai, maka daya keyakinan akan menjadi lebih tinggi. Ia bukan sahaja mampu bertutur dengan fasih, tetapi juga menguasainya secara lisan. Ini kerana penguasaan terhadap Bahasa Inggeris seperti berkomunikasi dengan baik, ia akan memboleh bakal graduan menghasilkan idea yang kritis dan kreatif untuk membantu menarik minat pelabur agar mengikat perjanjian perniagaan. Selain itu, kehendak pelanggan dalam urusan perniagaan juga dapat difahami dengan mudah, jelas dan baik. Penguasaan terhadap kemahiran ini, terutama sekali dalam Bahasa Inggeris juga mampu membantu bakal graduan dalam cabaran pencarian kerjaya yang bersesuaian dengan bidang dan kemahiran yang mereka ada. Penguasaan dalam Bahasa Inggeris umpama penentu kepada graduan agar lebih berkemampuan bersaing secara efektif dalam pasaran kerja.



KEMAHIRAN PENYELESAIAN MASALAH DAN KERJA BERPASUKAN


Daripada semua kemahiran dibincangkan, penyelesaian masalah dan semangat adalah yang paling rapat dengan kaedah pendidikan tradisional. Namun ini tidak bermakna bahawa tidak ada kaedah inovatif yang melibatkan penyelesaian masalah dan kerja berpasukan dalam kurikulum. Penyelesaian masalah dan kerja berpasukan bertindak sebagai nadi untuk keseluruhan pasukan untuk berkembang dengan lebih cepat. Kemahiran ini mendapat permintaan tinggi di industri dan mempunyai peluang besar untuk pergi lebih jauh dalam sesuatu bidang. Menurut Ramon Chelvarajasingam, Ketua Pegawai Sumber Manusia Hong Leong Bank, rata-rata graduan luar adalah lebih maju dari aspek pemikiran kritikal, lebih inovasi, malah berfikir di luar kebiasaan serta bermotivasi tinggi untuk maju ke hadapan, terutama inisiatif pembangunan secara berterusan, berbanding graduan di Malaysia. Maka, perlu bagi bakal graduan untuk cuba memajukan diri dengan mempersiapkan diri mereka di dalam menguasai kemahiran ini. Dalam apa jua bidang yang diceburi, semuanya tidak akan pernah terlepas daripada menyelesaikan suatu masalah yang timbul di dalam kerja.



KEMAHIRAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI


Pada masa kini, penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi dalam kehidupan kita kian meluas, justeru itu kita mestilah peka terhadap perkembangan teknolohi maklumat dan komunikasi ini. Kemahiran dalam menguasai teknolohi maklumat dan komunikasi atau ICT ini adalah amat penting pada masa sekarang kerana banyak perkara yang telah menggunakan teknologi maklumat ini. Sebagai contoh, penggunaan komputer, internet dan sebagainya. Menguasai kemahiran ini juga membolehkan kita mendapatkan pekerjaan dengan mudah, kerana di zaman sekarang banyak pekerjaan yang menggunakan teknolohi maklumat dan komunikasi ini. Penggunaan komputer, internet adalah satu kemestian dalam industri pekerjaan di negara ini. Kita juga akan menjadi orang yang berguna kepada bangsa dan negara. Kita tidak akan terjebak dalam mana-mana aktiviti yang tidak sihat seperti menagih dadah, merompak, menculik dan sebagainya kerana kita sering menggunakan komputer di rumah atau di cyber-cafe, menambahkan ilmu tentang kemahiran ICT atau belajar menguasai kemahiran ini.





KEMAHIRAN INSANIAH


Kemahiran Insaniah merupakan suatu pendekatan yang diperkenalkan oleh KPTM bagi membangunkan modal insan pelajar IPTA. Menurut Abd Razzaq, Md Yunos, Hashim & Sawah (2010) mengatakan kemahiran insaniah sebagai employable skills iaitu melakukan sesuatu kerja dengan lebih praktikal dan realistik bergantung kepada keupayaan dan kemahiran seseorang tersebut. Kunci utama kejayaan dalam pengajian dan kerjaya seseorang berdasarkan kepada kualiti, pengetahuan, keupayaan dan kemahiran umum yang dikenali sebagai kemahiran generik atau soft skill ialah kemahiran selain daripada kemahiran bukan akademik, dan ia merentasi pelbagai domain pembelajaran merangkumi aspek keperibadian dan kerja berkumpulan. Dalam konteks kajian ini merangkumi tiga jenis kemahiran iaitu kemahiran berkomunikasi, kemahiran menyelesaikan masalah secara kritis dan kemahiran kerja berpasukan. Secara amnya, bakal graduan dan pihak-pihak yang bertanggungjawab perlu menitikberatkan penguasaan kemahiran insaniah di kalangan bakal graduan, kerana kemahiran ini adalah merupakan rangkuman kepada aspek kemahiran generik, iaitu aspek kemahiran yang sangat diperlukan dalam dunia pekerjaan yang bersifat global. Justeru itu, graduan harus mempersiapkan diri dengan pelbagai kemahiran tambahan agar mereka boleh bersaing di pasaran pekerjaan yang sangat kompetatif. Bakal graduan perlu menilai dan menepati kehendak pasaran kerja yang kian mencabar. Mereka juga harus sedar bahawa pencapaian akademik semata-mata tidak lagi menjamin mereka untuk mendapat jawatan yang setaraf dengan kelulusan yang mereka perolehi. Apatah lagi dengan perubahan teknologi pada masa ini yang sangat pantas.



CADANGAN KEPADA BAKAL GRADUAN


Cadangan pertama ialah kepada bakal graduan itu sendiri, iaitu dengan memasitkan agar mereka perlu lebih aktif dan rajin dalam menyertai pelbagai aktivti atau program yang dapat membantu mereka dalam menguasai kemahiran berkomunikasi, terutamanya di dalam Bahsa Inggeris. Penguasaan kemahiran berkomunikasi merupakan kriteria utama yang akan dinilai dan diperlukan oleh majikan terhadap graduan yang mencari pekerjaan. Terutamanya, penguasaan terhadap kemahiran ini juga boleh membolehkan bakal graduan dapat mempertingkatkan lagi tahap keyakinan berkomunikasi mereka dengan orang luar, iaitu pelabar atau peniaga dari negara luar. Malahan, dengan keyakinan yang tinggi apabila dapat menguasai kemahiran ini, terutamanya dari aspek lisan, maka mereka akan dpat menyalurkan pelbagai idea yang kritis dan kreatif disebabkan kemampuan mereka berkomunikasi dengan baik menggunakan Bahasa Inggeris. Oleh itu, para bakal graduan perlu berusaha dengan mengambil peluang yang sedia ada sekiranya mereka ingin menguasai bahasa tersebut dengan lebih baik lagi disamping perlu lebih komited dengan memilih inisiatif sendiri untuk mempersiapkan diri dalam menghadapi karenah majikan yang menginginkan penguasaan komunikasi dalam Bahasa Inggeris pada tahap yang tinggi atau standard.

           

Cadangan yang kedua ialah, bakal graduan perlu atau wajib menyertai aktiviti-aktiviti persatuan sama ada di dalam, mahupun di luar kampus, dengan pihak universiti perlu memantau atau menghadkan penglibatan bakal graduan sekiranya terlibat dengan persatuan luar kampus. Penglibatan di dalam aktiviti persatuan ini kepada bakal graduan ialah, bakal graduan akan dapat meningkatkan keyakinan ketika berdepan dengan orang ramai, selain mengasah kemahiran berkomunikasi mereka dengan komuniti yang ada di dalam persatuan yang disertai. Dari aspek individual pula, penglibatan ini akan membantu bakal graduan memupuk semangat dalam kerja berpasukan. Malah, ianya merupakan pendedahan kepada bakal graduan sebelum memasuki alam kerjaya yang sebenar dalam perkongsian idea dan mengemukakan idea yang kritis untuk sesuatu maklumat sekiranya ingin menyelesaikan masalah. Dari itu, bakal graduan juga dapat menggunakan kesempatan tersebut untuk membiasakan diri dengan perkongsian idea dengan komuniti yang terlibat di dalam persatuan tersebut. Selain itu, bakal graduan juga dapat memupuk diri dengan sifat kepimpinan dalam diri mereka dengan menjadi pemimpin kepada rakan yang lain. Ini kerana, kemahiran-kemahiran tersebut, seperti kemahiran kerja berpasukan dan kemahiran kepimpinan merupakan aspek dan kriteria yang dicari oleh majikan. Penglibatan di dalam aktiviti-aktiviti persatuan juga merupakan satu batu loncatan buat bakal graduan dalam mempuku seterusnya membiasakan dri mereka dengan kemahiran pengurusan organisasi. Ianya umpama suatu pendedahan kepada bakal graduan dalam salah seorang daripada pekerja yang bakal menguruskan sesuatu organisasi.


            Cadangan yang ketiga pula ialah aplikasi praktikal. Cadangan ini melibatkan penglibatan institusi-institusi pendidikan yang menjadi pengeluar kepada bakal-bakal graduan yang akan berdepan dengan cabaran global pasaran kerja kelak. Aplikasi praktikal membolehkan bakal graduan lebih bersedia dalam berdepan dengan situasi sebenar di dalam pekerjaan yang bakal diceburi kelak. Melalui pengaplikasian ini juga, bakal graduan akan dapat mempersiapkan diri dengan kehendak dan keperluan yang perlu dipenuhi oleh pelanggan. Selain itu, melalui aplikasi praktikal ini juga, bakal graduan akan mempunyai lebih kesedaran lagi terhadap tugas yang bakal dilaksanakan dan digalas kelak. Sebagai contohnya, dalam bidang perubatan dimana pengalaman dan pengetahuan klinikal adalah lebih diutamakan berbanding amali, ini kerana, situasi yang bakal dihadapi kelak adalah berbeza dan sekiranya aplikasi praktikal kurang dilakukan, maka bakal graduan perubatan akan menghadapi kesukaran dalam menghadapi situasi di tempat mereka bekerja kelak. Malah, mereka juga tidak akan dapat mempersiapkan diri menguasai sesuatu prosedur. Begitu juga halnya dengan bidang praktikal kerja yang lain, seperti bidang kejuruteraan, perbankan dan pendidikan. Pendek kata, aplikasi praktikal adalah perlu diutamakan oleh institusi pendidikan kepada bakal graduan. Disamping itu, kaedah ini turut dapat meningkatkan kualiti kerja mereka kelak kerana sudah biasa dalam melakukan tugasan yang diberikan ketika menjalani sesi praktikal. Malahan, aplikasi praktikal ini juga akan melahirkan tenaga kerja mahir yang menjadi antara kriteria pilihan majikan.





RUJUKAN









Comments